Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger


widget

.:: KEPIMPINAN ULAMA' ::.

Photobucket

.:: TV PR ::.


Photobucket

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:


.:: TENTANG DIRIKU ::.

Tadika Chung Hwa, Kota Bharu [ 1986 ]
SRJK (c) Chung Hwa, Kota Bharu [ 1987 - 1990 ]
Sek. Keb. Rambutan Rendang, Kota Bharu [ 1990 - 1993 ]
Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu [ 1994 - 1996 ]
SMA Sungai Merab Luar Sepang, Selangor [ 1997 -1998 ]
Darul Quran Wal Hadis, Pasir Pekan [ 1999 - 2001 ]
Maahad 'Ali Dirasat Islamiah Wal Arabiah, Perak [ 2002 ]
Universiti Al-Azhar Cawangan Tanta, Mesir [ 2003 - 2009 ]

Saturday, March 28, 2009

Nadi Umno: Jangan Fitnah PMRAM!


Hari ini ana terkejut bila membaca dalam satu artikel berita dalam laman Malaysiakini, yang mana isinya ada menyatakan bahawa seorang perwakilan kelab Umno luar negara telah menyarankan agar PMRAM diharamkan dengan mendakwa menyebarkan ideologi pembangkang. Dia menyatakannya dalam ucapanya semasa perbahasan usul ketika perhimpunan Pemuda Umno Malaysia rabu lepas.

Sebagai ahli PMRAM ana rasa terpanggil untuk menjawab kenyataan ini, mereka harus sedar bahawa PMRAm adalah pertubuhan ataupun persatuan yang berdaftar dengan Kementerian Kemasyarakatan Mesir bukan dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia. Kenapa sibuk pula untuk mengharamkan PMRAM?

Sudahlah yang membuat kenyataan tersebut bukan ahli kelab Umno Mesir, kalau tidak tahu keadaan hal sebenar yang berlaku di sini jangan sibuk-sibuk membuat fitnah membabi-buta kepada PMRAM.

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir ( PMRAM ) yang ditubuhkan pada tahun 1930 adalah pertubuhan kebajikan kepada pelajar-pelajar Malaysia di Mesir bukan pertubuhan politik, dari sudut nama pun sudah berbeza dengan nadi Umno yang jelas menggunakan nama pertubuhan politik. Kewujudan nadi Umno di Mesir, adalah semata-mata untuk memecahbelahkan kesatuan yang terbina di kalangan pelajar-pelajar Malaysia di Mesir.

Kelmarin kami telah tamat bermuktamar sanawi kali ke - 76, dalam muktamar sanawi kali ini kami ahli dan kepimpinan PMRAM telah bersetuju dengan satu usul iaitu "Menolak anasir-anasir jahat yang cuba memecahbelahkan kesatuan ahli-ahli PMRAM", ana tidak rela melihat PMRAM diganggu gugat dan difitnah.

Terbukti mereka berusaha untuk memecahbelahkan ahli PMRAM sebagai contoh mengadakan program tanpa menghiraukan ikhtilat antara lelaki dan perempuan, menganjurkan rehlah ke kawasan-kawasan pelancongan yang dilarang oleh pihak Al-Azhar seperti Sharm El Sheikh, ras muhammad dan Hurgada.

Dakwaan kononnya pengawai yag berkhidmat di asrama negeri-negeri takut kepada PMRAM adalah sangat tidak berasas, mereka tidak perlu takut dengan PMRAM kerana PMRAM tidak pernah menghalang kerja mereka untuk menjaga kebajikan pelajar. Soalnya apakah pengawai yang dihantar oleh pihak kerajaan benar-benar menjaga kebajikan pelajar sahaja ataupun mempunyai agenda tertentu? Sebagai bukti, apa yang telah berlaku kepada anak-anak Selangor yang terlibat dengan PMRAM telah dihalau keluar dari asrama negeri Selangor semasa pemerintahan kerajaan Umno dan Barisan Nasional sebelum ini. Penubuhan Persatuan Ulul Albab di asrama negeri Terengganu di bawah arahan pengawai pada waktu itu jelas mempunyai motif politik dengan membelakangi dan menafikan hak badan anak negeri yang telah sedia ada
(
yang bernaung di bawah PMRAM ).

PMRAM adalah persatuan yang menjaga kebajikan pelajar tanpa mengira fahaman politik dan tidak mempunyai kepentingan tertentu. Kebajikan adalah keutamaan PMRAM bagi memastikan setiap pelajar diberi perhatian dalam segala aspek termasuk keselamatan. PMRAM sentiasa memberi kemudahan kepada pelajar untuk menguasai ilmu pengetahuan dengan menyediakan kelas-kelas pengajian tafaqquh dan program-program tertentu bagi meningkat thaqafah di kalangan pelajar.

Lagi ulasan oleh : al-fadhil Ust. Nasruddin Hasan Tantawi

"JULANG THAQAFAH BAKTI DICURAH"

"PMRAM AKAN SENTIASA DI PERTAHANKAN"

0 comments: