Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger


widget

.:: KEPIMPINAN ULAMA' ::.

Photobucket

.:: TV PR ::.


Photobucket

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:


.:: TENTANG DIRIKU ::.

Tadika Chung Hwa, Kota Bharu [ 1986 ]
SRJK (c) Chung Hwa, Kota Bharu [ 1987 - 1990 ]
Sek. Keb. Rambutan Rendang, Kota Bharu [ 1990 - 1993 ]
Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu [ 1994 - 1996 ]
SMA Sungai Merab Luar Sepang, Selangor [ 1997 -1998 ]
Darul Quran Wal Hadis, Pasir Pekan [ 1999 - 2001 ]
Maahad 'Ali Dirasat Islamiah Wal Arabiah, Perak [ 2002 ]
Universiti Al-Azhar Cawangan Tanta, Mesir [ 2003 - 2009 ]

Sunday, August 30, 2009

Memahami Hakikat Kemerdekaan Berpandukan Sirah Nabi S.A.W



Esok adalah tarikh yang tidak pernah luput dari ingatan setiap rakyat Malaysia, 31 Ogos adalah tarikh sambutan ulangtahun kemerdekaan bagi negaraku tercinta, ia disambut saban tahun dan buat kali pertama sambutan pada tahun ini diadakan di perkarangan Bangunan Parlimen Malaysia.


Realiti Sambutan Ulangtahun Kemerdekaan kini


Hakikat sebenar kemerdekaan mengikut kacamata Islam, ialah membebaskan manusia dari pengabdian sesama makhluk kepada Al-Khaaliq (Allah).

Jika dilihat dalam konteks negara kita, apakah kita berusaha ke arah itu? Rakyat dipaksa untuk menyokong pemerintah jika hendakkan bantuan bagi mengatasi bebanan hidup. Ugutan ini jelas bertentangan dengan hakikat kemerdekaan yang dianjur oleh Islam, adakah mereka (pemerintah) lupa bahawa tanggungjawab dan amanah yang mereka pundak sekarang akan menjadi bebanan di akhirat nanti? Sedarlah wahai pemimpin negaraku, kembalilah segera selagimana pintu taubat itu masih terbuka luas.


Hiburan yang melalaikan

Setiap kali sambutan kemerdekaan, rakyat sentiasa dihidangkan dengan acara hiburan yang berlebih-lebihan, hasilnya akan merosakkan minda dan akhlak muda-mudi yang hanyut dengan hiburan yang kadang-kadang tidak ada kaitan langsung dengan maksud kemerdekaan. Bagi penganjur acara sambutan, maksud kemerdekaan yang mereka fahami adalah dengan mereka bebas untuk melakukan kemungkaran dan kemaksiatan terhadap Allah s.w.t. Na'uzubiLLAH

Adakah generasi begini yang diharapak ( gambar hiasan )

Pelbagai tema dan motto sambutan ditonjolkan setiap tahun, namun ianya langsung tidak memberi apa-apa kesan yang mendalam kepada rakyat kerana mereka mabuk dek acara hiburan yang melampaui batas agama dan adat. Kaedah mendidik rakyat dengan membelakang ajaran al-Quran dan as-Sunnah, maka natijahnya akan melahirkan masyarakat yang rosak akhlak dan hidup penuh dengan kesesatan.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:- "Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, jika kamu berpegang teguh dengan kedua-duanya nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya iaitu Kitab Allah dan sunnahku."

Ianya telah dijanjikan oleh Nabi s.a.w sendiri kepada umatnya, namun apa yang menyedihkan ia diketepikan. Sesat di sini bukan hanya terlibat dengan ajaran sesat sahaja, tetapi jika kita mengaku sebagai muslim dan tidak menghiraukan ajaran agama maka kita juga dikatakan berada dalam kesesatan. Ulama yang menyatakan kebenaran diperlekeh dan difitnah sebaliknya ulama yang menyembunyikan kebenaran dijulang, inilah fitnah akhir zaman yang melanda umat Islam kini.

Pengajaran Dari Sirah Nabi s.a.w dan Sahabat r.a.


Sirah Nabi s.a.w dan para sahabat r.a banyak menyingkap kepada kita semua akan hakikat sebuah kemerdekaan yang dituntut oleh Islam, Peristiwa hijrah itu sendiri menjelaskan bahawa untuk mencapai kemerdekaan yang hakiki haruslah membebaskan diri dari pengabdian sesama makhluk kepada Al-Khaliq. Kehidupan di Kota Mekah sangat menyeksakan buat mereka, sehingga turunnya perintah dari Allah kepada Rasulullah s.a.w supaya berhijrah dari Mekah ke Madinah. Dengan penuh ketaatan mereka berhijrah meninggalkan tanahair tercinta demi untuk memerdekakan diri dari belenggu jahiliyah dan kesesatan. Namun ianya tidak berhenti begitu sahaja, Nabi s.a.w berjaya mendirikan sebuah kerajaan di Madinah serta membina kekuatan berasaskan iman dan taqwa kepada Allah. Akhirnya mereka berjaya membebaskan dan memerdekakan Kota Mekah.

Peristiwa pembukaan Kota Mekah sangat masyhur dalam sejarah Islam dan dirakamkan oleh Allah dalam surah An-Nasr:-


"Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah) [1], Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai [2], Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat [3]."


Sesungguhnya jika kita menjadi ajaran Islam sebagai tatacara kehidupan, maka insyaAllah taala hidup kita akan mendapat kebahagian di dunia dan akhirat. Bersempena dengan bulan ramadhan yang barakah ini, marilah kita menyambut ulangtahun kemerdekaan kali ini dengan penuh tawaduk serta menjadikan sirah Nabi s.a.w dan sahabat r.a sebagai pengajaran yang sangat berguna untuk memahami hakikat kemerdekaan yang sebenarnya. Wallahu'alam..

SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KEMERDEKAAN KALI KE 52
dari Rakyat Prihatin, IBNUR RAHMAT

0 comments: