Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger


widget

.:: KEPIMPINAN ULAMA' ::.

Photobucket

.:: TV PR ::.


Photobucket

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:


.:: TENTANG DIRIKU ::.

Tadika Chung Hwa, Kota Bharu [ 1986 ]
SRJK (c) Chung Hwa, Kota Bharu [ 1987 - 1990 ]
Sek. Keb. Rambutan Rendang, Kota Bharu [ 1990 - 1993 ]
Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu [ 1994 - 1996 ]
SMA Sungai Merab Luar Sepang, Selangor [ 1997 -1998 ]
Darul Quran Wal Hadis, Pasir Pekan [ 1999 - 2001 ]
Maahad 'Ali Dirasat Islamiah Wal Arabiah, Perak [ 2002 ]
Universiti Al-Azhar Cawangan Tanta, Mesir [ 2003 - 2009 ]

Sunday, February 22, 2009

Perak Diperintah DAP ?



Assalamualaikum,

Tergelak saya apabila ada yang masih menuduh kerajaan negeri Perak pimpinan Ir Nizar sebagai boneka DAP. Sedangkan tuduhan tersebut hanya fitnah dan retorik media massa perdana yang pro-UMNO untuk memburukkan imej Ir Nizar.

Kepada mereka yang masih buta tuli, sedarlah. Berikut jawapan saya terhadap hujah 'bodoh' anda semua.

Isu pemberian tanah di negeri Perak

Sudah saya jelaskan berpuluh kali bahawa pemberian hak milik kekal tanah yang diusahakan oleh Ir Nizar semasa menjawat jawatan Menteri Besar Perak sebenarnya menguntungkan orang-orang Melayu lebih daripada orang Cina.

Janji memberikan hak milik kekal tanah di Perak sebenarnya dibuat oleh PAS dan PKR sahaja. DAP tidak terlibat dalam janji ini kerana semasa PRU12, PAS tidak menjalin pakatan dengan DAP.

Hanya selepas BN tumbang di Perak, barulah PAS menjalin pakatan dengan DAP melalui Pakatan Rakyat bagi menubuhkan kerajaan di Selangor, Perak, Pulau Pinang dan Kedah. Pakatan Rakyat sendiri ditubuhkan selepas PRU12. Sila rujuk berita-berita sebelum, semasa dan selepas PRU12.

Memang diakui bahawa Ir Nizar telah memberi hak milik kekal tanah kepada 134 kampung-kampung baru Cina. Namun, satu perkara yang tidak didedahkan media ialah Ir Nizar juga memberikan hak milik kekal tanah kepada kampung-kampung tersusun.

Kampung tersusun adalah kampung-kampung Melayu !. Dianggarkan sebanyak lebih 500 kampung Melayu mendapat hak milik kekal tanah daripada Ir Nizar. Jadi, siapa yang untung dalam hal ini?, sudah semestinya ialah orang-orang Melayu.

Pemberian tanah kepada sekolah Cina

Memang Ir Nizar ada mengurniakan tanah kepada sekolah-sekolah Cina. Namun, beliau bertindak adil. Mereka anak-anak Cina juga adalah warga Perak, maka mereka layak mendapat pembelaan bagi membangunkan sekolah mereka.

Namun, Ir Nizar juga memberikan tanah kepada sekolah-sekolah agama rakyat (SAR). Bukan setakat tanah, SAR juga mendapat peruntukan besar daripada kerajaan negeri Perak Pakatan Rakyat. Semasa pemerintahan Ir Nizar, SAR telah dibangunkan dengan hebat sekali. Sedangkan semasa pemerintahan UMNO dan BN, SAR diharamkan !.



Jadi, siapa yang sebenarnya membela pendidikan anak Melayu. Semestinya Pakatan Rakyat.

Melayu, Cina, India perlu dapat hak sama rata - Pengerusi BBPM Perak

Pengerusi Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM) semasa demonstrasi di hadapan bangunan UMNO Perak mengeluarkan kenyataan bahawa BN akan memberi hak sama rata kepada semua kaum tidak kira Melayu, Cina atau India.

Saya nak tanya....hak sama rata bermakna..jika orang Melayu dapat tanah...orang Cina dan India juga berhak dapat tanah....jadi jelas bahawa tindakan Ir Nizar adalah ADIL kepada semua kaum kerana BBPM sendiri mengatakan bahawa semua kaum perlu diberi hak sama rata.

Kenapa jika Ir Nizar memberi hak sama rata kepada rakyat dituduh pengkhianat??..tetapi apabila BN memberi hak sama rata kepada rakyat dikata hero pula???....

Ir Nizar banyak berjasa

Jelaslah bahawa Ir Nizar telah banyak berjasa kepada rakyat Perak dan beliau telah bersikap adil semasa menjalankan tugas sebagai Menteri Besar Perak. Semua dilayan sama rata, sama rasa kerana mereka semua adalah warga Perak yang membayar cukai kepada kerajaan negeri Perak.

Renungkanlah......

sumber : BENDAHARA TUN PERAK

0 comments: