Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger


widget

.:: KEPIMPINAN ULAMA' ::.

Photobucket

.:: TV PR ::.


Photobucket

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:


.:: TENTANG DIRIKU ::.

Tadika Chung Hwa, Kota Bharu [ 1986 ]
SRJK (c) Chung Hwa, Kota Bharu [ 1987 - 1990 ]
Sek. Keb. Rambutan Rendang, Kota Bharu [ 1990 - 1993 ]
Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu [ 1994 - 1996 ]
SMA Sungai Merab Luar Sepang, Selangor [ 1997 -1998 ]
Darul Quran Wal Hadis, Pasir Pekan [ 1999 - 2001 ]
Maahad 'Ali Dirasat Islamiah Wal Arabiah, Perak [ 2002 ]
Universiti Al-Azhar Cawangan Tanta, Mesir [ 2003 - 2009 ]

Friday, August 28, 2009

Tazkirah Ramadhan...


PUASA DAN PENGENALAN TAQWA


Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah, sudah seminggu kita menjalani ibadah puasa. Semoga ramadhan kali ini akan menambah keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:-

"Wahai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu ibadat puasa sebagaimana yang telah diwajibkan kepada mereka-mereka sebelum daripada kamu, semoga kamu dikalangan mereka-mereka yang bertaqwa."[al-Baqarah: 183]

Allah s.w.t merangkumkan kewajipan ibadat puasa dengan taqwa mengambarkan betapa besarnya kelebihan ibadat puasa di sisi Allah s.w.t, sehingga Allah menyebutkan barang siapa yang berpuasa dalam ertikata bukan sekadar menahan lapar dan dahaga tetapi mengawal diri dan nafsu dari melakukan maksiat terhadap Allah adalah dikalangan mereka yang bertaqwa.

Sayid Qutub berkata: Demikianlah ayat ini menonjolkan matlamat agung dari ibadat puasa itu iaitu untuk mencapai taqwa. Taqwa itulah yang bersemarak dalam hati ketika mengerjakan fardu puasa kerana menjunjung perintah Allah dan mengutamakan keredaanNya.

Taqwa itulah yang mengawal hati dari merosakkan ibadat puasa dengan maksiat walaupun maksiat yang berbisik dalam hati. Orang-orang yang dihadapkan ayat-ayat al-Quran ini kepada mereka memang sedar betapa tingginya makam taqwa di sisi Allah dan betapa beratnya timbangannya dalam neraca Allah.

Taqwa itulah matlamat yang ditujukan oleh jiwa mereka dan ibadat puasa hanya merupakan salah satu alat untuk mencapai taqwa serta salah satu jalan yang menyampaikan kepada taqwa.

Oleh sebab itulah ayat ini mengangkat taqwa di hadapan mata mereka selaku matlamat yang gemilang yang dituju oleh mereka menerusi ibadat puasa.

Takrif Taqwa

Taqwa berasal dari perkataan waqa–yaqi–wiqoyah yang ertinya memelihara. Hujahnya ialah ayat Al Quran seperti berikut:

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu memelihara diri kamu dan keluarga kamu dari api Neraka.” [At-Tahrim: 6]

Di dalam Al Quran, kerap Tuhan menyeru dengan kalimah ittaqu atau yattaqi. Di mana ada tambahan huruf pada asal kalimah waqa, ia membawa perubahan kepada makna. Di sini ittaqullah membawa maksud hendaklah kamu mengambil Allah sebagai pemelihara/pembenteng/pelindung. Iaitu hendaklah jadikan Tuhan itu pelindung. Jadikan Tuhan itu kubu atau benteng. Bila sudah berada dalam perlindungan, kubu atau benteng Tuhan, perkara yang negatif dan berbahaya tidak akan masuk atau tembus. Atau jadikan Tuhan itu dinding dari kejahatan. Usaha untuk menjadikan Allah sebagai pemelihara atau pelindung atau pembenteng ialah dengan melaksanakan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah lahir dan batin. Dengan kata lain, perkara yang disuruh itu ialah membinasifat-sifat mahmudah. Mengumpul dan menyuburkan sifat-sifat mahmudah itulah usaha bagi menjadikan Allah itu sebagai pemelihara atau pelindung. Membina sifat-sifat mahmudah itulah usaha ke arah taqwa.

Perkataan Taqwa dalam al-Quran

Terdapat banyak perkataan taqwa dalam al-Quran antara surah yang paling banyak perkataan taqwa ialah surah Baqarah, Maidah dan syu'ara, Apa yang penting di sini sejauhmanakah kefahaman kita dengan taqwa dalam setiap ayat yang difirmankan oleh Allah s.w.t?

Pandangan ulama berkenaan dengan taqwa antaranya:

- Saidina Ali berkata: Taqwa ialah takut kepada Tuhan yang mulia, beramal dengan kitab yang diturunkan. Reda dengan sedikit dan bersiap sedia untuk hari kesudahan.

- An-Nasr Abazi berkata: Taqwa ialah seorang hamba bertakwa atau memelihara selain daripada Allah.

- Abu Bakar Muhammad ar-Rauzabari berkata: Taqwa ialah menjauhi apa yang menjauhimu daripada Tuhan.

- Talq bin Habib berkata: Taqwa ialah amalan dengan ketaatan Allah atas cahaya Allah.

- Abu Hafs berkata: Taqwa hanya pada halal semata-mata dan bukan yang lain.

- Ibn Ataillah Rahimahullah berkata: Bagi taqwa zahir dan batin. Zahirnya dengan menjaga had dan batasan serta batinnya dengan niat dan ikhlas.

- Abu al-Husein al-Zanjani Rahimahullah berkata: Siapa yang modalkan hartanya taqwa, nescaya beratlah segala lidah daripada mensifatkan baunya.

- Al-Wasiti Rahimahullah berkata: Taqwa ialah seseorang memelihara dari takwanya yakni dari melihat ketaqwaannya.

- Abdullah bin Mas’ud r.a. mengatakan: Taqwa adalah kamu sentiasa mengingati Allah dan tidak melupakannya, dipatuhi dan tidak diderhakai, disyukuri dan tidak diingkari.

- Umar Ibn al-Khatab bertanya kepada Ubai bin Ka’ab sebutkan ciri-ciri taqwa kepadaku? Jawab Ubai: Apakah tuan pernah melintasi kawasan dengan penuh duri? Umar menjawab: Ya. Katanya bagaimana tuan lakukan? Umar menjawab: Saya amat berhati-hari bagi menghindarinya daripada terkena duri. Kata Ka’ab: begitulah ketaqwaan.

sesungguhnya taqwa kepada Allah adalah pengawal diri manusia dari melakukan maksiat terhadap Allah s.w.t, maka hasil daripada taqwalah membentuk peribadi manusia agar menjadi seorang hamba yang beriman, beramal soleh, bersikap terpuji dan sentiasa akur dengan perintah serta larangan Allah s.w.t. Islam sahaja dalam diri seseorang itu masih belum mencukupi, apa yang perlu ialah menjadi seorang muslim, mukmin dan muttaqin.

Dengan ketaqwaanlah maka segala penyakit sosial dalam masyarakat kita kini, sikap taqwa perlu ada dala setiap diri seorang muslim, tidak kira dia seorang pemimpin, rakyat jelata atau sesiapa sekalipun. Masyarakat kini dilanda penyakit yang berbagai-bagai akibat kurangnya rasa taqwa kepada Allah, sebagai contoh gejala wabak H1N1 adalah salah satu contoh bala yang Allah s.w.t turunkan kepada kita kerana kelalaian dan kealpaan kita terhadap ketaqwaan kepada Allah. Firman Allah dalam al-Quran yang bermaksud:-

"Dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah taqwa dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya)." [Al-Baqarah: 197]

Apabila kita semua kembali bertemu di hadapan Allah kelak, kita semua harus membawa bekal dan Allah s.w.t telah nyatakan dalam ayat di atas sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah taqwa kepada Allah.

Beberapa faktor bagi mendapat ketaqwaan:

* Merasakan pengawasan daripada Allah s.w.t Yang Maha Esa Lagi Maha Tinggi

* Melaksanakan ibadat yang wajib dan juga yang sunat dengan penuh keikhlasan.

* Menjauhi segala maksiat sama ada yang zahir mahupun yang batin seperti riak, ujub, takbur dan lain-lain.

* Sentiasa mengkaji sifat orang yang bertakwa dan sejarah mereka seperti sejarah para anbiya terutamanya sirah Nabi Muhammad s.a.w dan para salafus salih terutamanya para sahabat.

* Sentiasa berdampingan dengan orang-orang yang soleh. Pada saat yang sama menjauhi daripada golongan yang fasik dan yang derhaka kepada Allah.

* Banyak tadabbur dan mengkaji ayat-ayat Allah sama ada ayat-ayat kaumiyah (alam) atau pun ayat-ayat maqru’ah (ayat-ayat al-Quran) kerana ia boleh mendatangkan keinsafan dan yang lebih utama membawa kepada makrifatullah. Dengan makrifah seseorang sudah pasti berjalan atas keredaan Allah tanpa merasa goyah dan boleh terpedaya oleh musuh yang nyata yakni syaitan.

Seterusnya kaitan puasa dengan taqwa amatlah sinonim ini kerana orang yang berpuasa bersungguh-sungguh menjaga pantang larang dan melaksanakan adab-adab puasa sama ada yang zahir atau batin selaras dengan saranan Rasulullah.

Justeru puasa amat mudah untuk menatijahkan taqwa yang akan menjadi kemuncak perhambaan manusia kepada Tuhannya.

Firman Allah lagi yang bermaksud:-

"Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya)."(Al-Hujuraat: 13)

Dapat kita lihat betapa tingginya darjat taqwa di sisi Allah, untuk mencapai syurga Allah yang maha Agung, maka tidak dapat tidak kita harus sentiasa berusaha untuk mencapai darjat dan martabat taqwa sebagaimana janji Allah dalam al-Quran yang bermaksud:-

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, disediakan Syurga tempat mereka beroleh apa yang mereka ingini."[An-Naba': 31]
"(Mereka akan beroleh) taman-taman bunga dan kebun-kebun buah-buahan, terutama anggur."[An-Naba': 32]
"Dan perawan-perawan yang sebaya umurnya."[An-Naba': 33]
"Serta piala atau gelas yang penuh dengan minuman."[An-Naba': 34]
"Mereka tidak mendengar di dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia, dan tiada pula perkataan yang dusta."[An-Naba': 35]
"Sebagai balasan dari Tuhanmu, iaitu satu limpah kurnia yang dikira cukup (menurut yang dijanjikanNya)."[An-Naba': 36]

SubhanaLLAH! Sungguh hebat nikmat yang Allah janjikan kepada hambanya yang bertaqwa. Dengan taqwa seolah-olah manusia mendapat pelbagai jenis keistimewaan sehingga Imam al-Ghazali menyebut didalam kitabnya Minhaj al-Abidin antaranya:

* Mendapat sokongan dan dokongan daripada Allah.

* Dikurniakan kemudahan dalam kehidupan.

* Dimurahkan rezeki.

* Dimenangkan ke atas musuh.

* Diberi hidayah dan taufik.

* Dikurniakan syurga pada hari akhirat.

* Diselamatkan daripada neraka.

Oleh itu, marilah sama-sama meningkatkan prestasi ibadat puasa kita untuk mencapai ketaqwaan dan dengannya kita menjadi golongan yang meraih kebahagiaan dunia seterusnya merentasi akhirat. Wallahu'alam

0 comments: