Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Template

Powered by Blogger


widget

.:: KEPIMPINAN ULAMA' ::.

Photobucket

.:: TV PR ::.


Photobucket

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:


.:: TENTANG DIRIKU ::.

Tadika Chung Hwa, Kota Bharu [ 1986 ]
SRJK (c) Chung Hwa, Kota Bharu [ 1987 - 1990 ]
Sek. Keb. Rambutan Rendang, Kota Bharu [ 1990 - 1993 ]
Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu [ 1994 - 1996 ]
SMA Sungai Merab Luar Sepang, Selangor [ 1997 -1998 ]
Darul Quran Wal Hadis, Pasir Pekan [ 1999 - 2001 ]
Maahad 'Ali Dirasat Islamiah Wal Arabiah, Perak [ 2002 ]
Universiti Al-Azhar Cawangan Tanta, Mesir [ 2003 - 2009 ]

Monday, August 17, 2009

Sejauhmanakah Kebenaran Kenyataan Tuan Guru Nik Aziz ?


Tuan Guru Nik Aziz hari ini mengeluarkan kenyataan bahawa ahli UMNO tidak akan masuk syurga dan dakwah Islam yang dibawa oleh Umno sangat berbeza dengan dakwah Islam yang dibawa Pas.

Di sini ibnur rahmat menyatakan sokongan dan memahami akan kenyataan Tok Guru tersebut, kerana setiap ahli Umno yang menyokong dasar parti tersebut yang terang-terang tidak menjadi Islam dasar perjuangan mereka akan menghadapi masalah di padang mahsyar kelak. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan." [ Hud - 113 ]

Berdasarkan maqasid syar'iah yang menitik berat soal kepentingan menjaga agama dan kita dapat lihat Umno telah mengabaikan salah satu maqasid syar'iah dengan tidak menjadikan Islam sebagai perlembagaan mereka tetapi hanya memperalatkan Islam untuk menarik perhatian umat Islam di kalangan rakyat. Firman Allah s.w.t yang bermaksud lagi:

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata."
[ Baqarah - 208 ]


Allah s.w.t menegaskan supaya kita melaksanakan segala perintahnya dan jangan kita hanya mengambil sebahagian daripadanya yang sesuai dengan kehendak nafsu sahaja.

Jika ingin disebut di sini, perjuangan Umno itu sendiri sudah jauh menyeleweng kerana mereka mengenepikan Islam sebagai perjuangan belum lagi pergi kepada perkara-perkara lain.

Sepanjang ibnur rahmat dilahirkan ke dunia sehinggalah berumur 28 tahun, tidak pernah kedengaran di telinga ini ada di kalangan ahli Umno yang berani mempertikai dasar dan perjuangan Umno bahkan jika ada sekalipun pasti ahli tersebut akan dipecat keahliannya. Amat mustahil untuk mengIslamkan perjuangan Umno selagi para pemimpinnya tidak mahu tunduk kepada ajaran al-Quran sebagai dasar.Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis dari himpunan Hadis 40 iaitu hadis ke 22 dalam tajuk "Amalan Yang Membolehkan Masuk syurga" yang bermaksud:

"Daripada Abi 'Abdillah bin Jabar bin Abdillah al-Ansari r.a : "Bahawa ada seorang lelaki yang bertanya kepada Rasulullah s.a.w katakan: "Apakah pandanganmu apabila saya solat yang wajib dan saya berpuasa ramadhan, saya menghalalkan apa yang halal dan mengharamkan apa yang haram dan saya tidak menambah sesuatu lebih daripada yang demikian itu adakah saya akan masuk syurga ? sabdanya: "Ya" [ Sahih Muslim ]

Jelas kepada kita semua, bahawa amalan yang membolehkan masuk syurga adalah menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram. Apa yang dapat kita lihat, sejauhmanakah usaha Umno mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah? Walaupun tidak dinafikan usaha-usaha mereka dalam mengembangkan syiar Islam. Mereka seolah-olah hanya menjurus kepada soal-soal makruf namun mengenepikan soal-soal pencegahan kemungkaran. Secara berangkai, Allah s.w.t bila menyebut tentang menyeru kepada yang makruf maka Allah juga akan menyatakan tentang menyeru kepada mencegah kemungkaran. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan." [ Hajj - 41 ]

Sesungguhnya ibnur rahmat melihat kenyataan Tuan Guru tersebut adalah bukan suatu kenyataan politik bahkan merupakan satu peringatan terhadap mereka yang sengaja mengenepikan Islam sebagai dasar perjuangan politik. Oleh itu, kepada ahli Umno yang begitu taat setia kepada partinya, berfikirlah dengan akal fikiran yang dikurniakan oleh Allah kepada kamu semua. Buat apa kamu semua berada dan duduk di dalam sebuah bahtera yang nyata tidak akan menjadi penyelamat kepada kamu semua. Ayuh bangkitlah, tinggalkan perjuangan taghut yang mengenepikan syariat Allah dari dilaksanakan dimuka bumi ini.

0 comments: